Baarle-Nassau/Zundert/Goes/Pijnacker – 3 oktober
Uitgeverij Em. de Jong en Telstar Mediagroep versterken hun leidende positie in de Nederlandse lokale nieuwsmedia met de overname van Uitgeverij de Bode en de lokale titels van Quaeris Media.
Uitgeverij de Bode uit Zundert is actief in West-Brabant en Zeeland met 15 nieuwsmerken en diverse regionale en lokale themaspecials. Quaeris media uit Goes verkoopt haar vijf nieuwsmerken in Zeeland en bijbehorende themaspecials.
De Zeeuwse en Brabantse edities sluiten naadloos aan op het verspreidingsgebied van beide mediabedrijven. Deze uitbreiding biedt zodoende optimale mogelijkheden om hun bereik in zowel Zeeland als Brabant te vergroten. Uitgeverij Em. de Jong en Telstar Mediagroep gaan intensief samenwerken op commercieel en organisatorisch vlak ter versterking van de synergie en om het medialandschap in beide regio’s te optimaliseren.
“De Bode en de titels van Quaeris passen uitstekend bij onze organisatie,” zegt Stijn de Jong, directeur van de mediagroep van Em. de Jong. “We hebben dezelfde visie: met lokale kranten midden in de samenleving staan en relevant zijn voor inwoners en adverteerders. Bovendien werken onze uitgeverijen op commercieel en redactioneel terrein al regelmatig samen, en sluit het verspreidingsgebied naadloos aan op dat van Uitgeverij Em. de Jong en Telstar Mediagroep. Deze stap geeft ons samen nog meer kracht.”
Ook bij Uitgeverij de Bode is er vertrouwen in de toekomst: “Wij herkennen ons volledig in de filosofie van Uitgeverij Em. de Jong en Telstar Mediagroep,” zeggen Monique Elst en Luuk Roozeboom. “Onze kracht ligt in het brengen van lokaal nieuws en verhalen die mensen raken. Deze overname geeft Uitgeverij de Bode de kans om die rol verder te versterken en onze lezers en adverteerders nog beter te bedienen.”
Marc Dorst, uitgever en eigenaar Quaeris Media: “Vanwege volle focus op onze andere activiteiten, heb ik besloten onze kranten en ‘Woon in Zeeland’ van de hand te doen. In Telstar en Em. de Jong had ik constructieve gesprekpartners. Ik heb er alle vertrouwen in dat zij, mede door hun crossmediale aanpak, de belangen van lezers én adverteerders feilloos weten te behartigen.”

Over Uitgeverij Em. de Jong en Telstar Mediagroep
Uitgeverij Em. de Jong en Telstar Mediagroep maken samen met BDU Media onderdeel uit van de Mediagroep van Em. de Jong uit Baarle-Nassau. Met de overname van Uitgeverij de Bode en de titels van Quaeris Media neemt het aantal nieuwsmerken in de groep toe tot 125, die wekelijks met haar nieuwssites, apps en de papieren kranten meer dan vijf miljoen personen bereiken.
Meer informatie:
Lokale kranten blijven goed gelezen
De lokale kranten in Nederland worden bijzonder goed gelezen. Uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat 10,7 miljoen Nederlanders wel eens de huis-aan-huiskrant leest. 56% leest elke week driekwart of meer van nieuwste editie.
Het Nederlands Media Onderzoek, uitgevoerd door Ipsos I&O, meet tweejaarlijks het bereik van de huis-aan-huiskranten. De lokale kranten worden intensief gelezen. De grootste leeftijdsgroep is 35 tot en met 64 jaar. 75% heeft een voorkeur voor de krant op papier en 73% heeft interesse in gemeentelijk nieuws/aankondigingen.
77% geeft aan interesse te hebben in lokale evenementen en activiteiten, en 67% heeft interesse in de lokale cultuur(agenda) en/of lokale sport(uitslagen). Van de lezers doet 76% de dagelijkse aankopen.
Uitgeverij Em. de Jong geeft wekelijks 19 lokale huis-aan-huiskranten uit in Midden-Brabant met een gezamenlijke oplage van 420.000. Hiervan zijn in het NMO onderzoek 15 edities opgenomen met een oplage van 273.500 exemplaren.
De staat van de lokale nieuws – en informatievoorziening
Het Commissariaat voor de Media deelde eind 2022 de resultaten van een grootschalig onderzoek ( N=11.000) naar de interesse in gemeentenieuws, en gebruik en waardering van alle informatiebronnen, die lokaal nieuws en informatie ontsluiten.
Bekijk hier het volledige rapport
Papier en karton zijn natuurproducten gemaakt van een hernieuwbare grondstof en keer op keer recyclebaar. Ze spelen dan ook een belangrijke rol in de circulaire economie. Op het moment dat je een weekblad naar de papierbak brengt, is het geen afval meer, maar grondstof voor nieuw papier en karton. Maar er is meer. Papier en karton hebben ook nog andere belangrijke voordelen waar misschien minder snel aan wordt gedacht . In de special Duurzaamheid Papier & Karton onthullen we feiten en ontrafelen we fabels over papier en karton. Download de special hieronder.