• Home
  • NIEUWS
  • Redactie aanleveren
  • Weekbladen
  • ePapers
  • Adverteren
  • Zoekertjes en Particuliere advertenties
  • Specials
  • Bezorging
  • Contact
  • Vacatures
  • Abonnement Ons Weekblad

Nieuws


Em. de Jong wordt nieuwe uitgever Groot Eindhoven

Al sinds 1930 is Groot Eindhoven een begrip in Eindhoven en omstreken. Anno 2023 is het de enig overgebleven wekelijkse en volledig lokale huis-aan-huis-krant in Eindhoven. Beheermaatschappij Em. De Jong uit Baarle-Nassau neemt Groot Eindhoven per 1 oktober over van Uitgeverij van der Heijden. Daarna transformeert Groot Eindhoven tot magazineformaat in het weekend met als motto: ‘Groot Eindhoven maken we samen!’. De eerste uitgave wordt vanaf vrijdag 6 oktober verspreid.

Lees verder

Groot Eindhoven transformeert tot magazineformaat
Groot Eindhoven transformeert tot magazineformaat

--- PERSBERICHT ---

Na overname van Koninklijke BDU

Em. de Jong krijgt er 40 weekbladtitels bij

Baarle-Nassau, 17 juli 2023

 

Beheermaatschappij Em. de Jong neemt Koninklijke BDU over en krijgt er zo veertig weekbladtitels bij. De Algemene Vergadering van Aandeelhouders van de Koninklijke BDU Holding heeft op donderdagavond 13 juli ingestemd met een dergelijke overname.  De overname past binnen de strategie van Em. de Jong – tevens uitgever van dit weekblad – om verdere groei te realiseren van haar uitgeverij- en printactiviteiten. 

 

Koninklijke BDU uit Barneveld, opgericht in 1871, bestaat uit twee business units: BDUMedia en BDUPrint. De eerste geeft in Midden-Nederland wekelijks 40 lokale huis-aan-huisbladen uit. Via de kranten en de bijbehorende digitale kanalen worden iedere week ruim 1,1 miljoen mensen bereikt. BDUprint drukt naast de eigen titels van de BDU dagelijks dagbladen, huis-aan-huisbladen en promotionele uitgaven voor derden.

 

Innovaties 

Door samenwerking worden de krachten gebundeld. Zo wordt er tussen de uitgeverijen, die gelieerd aan Em. de Jong en BDUmedia meer schaalgrootte gecreëerd die nodig is voor verdere innovaties in het lokale mediaportfolio. 

 

Em. De Jong maakt met de overname van BDU een enorme sprong van een wekelijks bereik van 1,1 miljoen huishoudens naar 2,2 miljoen huishoudens. Lezers en adverteerders profiteren straks van de grotere slagkracht die Em. de Jong zichzelf nu heeft verworven in de markt van lokale huis-aan-huis-bladen.  

 

Stijn de Jong, directeur van Beheermaatschappij Em. de Jong daarover: “Wij hebben een sterk geloof in de titels van BDU. Met een sterk management en synergievoordelen, waarbij het lokale karakter behouden blijft, willen we de titels verder laten groeien.” 

 

De dagelijkse leiding van BDUmedia blijft in handen van Jeroen Cnossen en Peter van Hierden, de huidige directeuren van BDU. Met de overname van de Koninklijke BDU zal Em. de Jong tevens 50% eigenaar worden van Enter Media, Achterhoek Nieuws en Neo Media. De werkmaatschappij BDUprint wordt ondergebracht bij Janssen/Pers Rotatiedruk, een 100% dochteronderneming van koninklijke Drukkerij Em. de Jong. 

 

Belangrijke speler

Em. De Jong uit Baarle-Nassau is een familiebedrijf dat werd opgericht in 1906. Het bedrijf heeft vestigingen in Nederland, Duitsland en België en is een van de belangrijke spelers op de Europese markt van huis-aan-huis reclamefolders, POS-materialen en totaaloplossingen voor retailbranche. Daarnaast heeft het onder andere belangrijke deelnemingen in de online bedrijven Print.com en Sparkles. 

 

Dochtermaatschappij Uitgeverij Em. de Jong geeft 16 huis-aan-huis bladen uit in Noord- Brabant met een wekelijkse oplage van ruim 300.000. Via dochtervennootschappen zoals Telstar Mediagroep geeft Beheermaatschappij Em. de Jong in totaal wekelijks circa 50 huis-aan-huis bladen uit, met een totale oplage van ruim 1,2 miljoen.


Huis aan huisbladen hebben grootste bereik

Het Commissariaat voor de Media  heeft eind 2022 de resultaten gedeeld van een grootschalig onderzoek naar de interesse in gemeentenieuws, en gebruik en waardering van alle informatiebronnen, die lokaal nieuws en informatie ontsluiten. Dit onderzoek werd uitgevoerd onder een 10.343 respondenten met een minimaal aantal respondenten van 352 respondenten per gemeente.

 

De belangrijkste uitkomsten van dit rapport:

  • Nederlanders zijn over het algemeen geïnteresseerd in lokaal nieuws. Hoe geïnteresseerder men is, hoe vaker men de berichtgeving volgt; De interesse in lokaal nieuws neemt toe met de leeftijd.

Grafiek 1: Interesse in lokaal nieuws naar leeftijd

  • Het huis-aan-huisblad wordt door een kwart van alle respondenten als belangrijkste journalistieke informatiebron aangewezen.

Grafiek 2: Top 3 belangrijkste informatiebronnen

  • Het wekelijkse bereik van huis aan huis bladen is met 53,3 % het hoogste. Het totale bereik over 12 maanden bedraagt zelfs 70,8%. Ook nauwelijks geïnteresseerde Nederlanders worden via deze informatiebron op de hoogte gehouden van wat er in de gemeente speelt.

Grafiek 3: Bereik van verschillende journalistieke informatiebronnen

  • De gratis verspreiding via papier is voor de meesten het mediumtype dat de voorkeur geniet. Totaal heeft 44,7% een voorkeur voor de papieren (GRATIS) krant.

Grafiek 4: Voorkeursmediumtypen (max. 3) 

Wil je het volledige rapport lezen? Klik dan op de afbeelding of PDF hieronder. 

Download
Rapport De staat van de lokale informatievoorziening 2022
Rapport De staat van de lokale informati
Adobe Acrobat document 2.4 MB
Download
Leverings- en betalingsvoorwaarden | Privacyverklaring | Cookiebeleid | Sitemap
Uitloggen | Bewerken
  • Home
  • NIEUWS
  • Redactie aanleveren
  • Weekbladen
    • Ons Weekblad
    • Weekblad Gilze en Rijen
    • Weekblad Oosterhout
    • Weekblad 't Carillon
    • Weekblad Dongen
    • De Langstraat
    • De Duinkoerier
    • Weekblad Waalwijk
    • Weekblad Heusden
    • De Nieuwsklok
    • De Hilverbode
    • Goirles Belang
    • Oirschots Weekjournaal
    • Groeiend Best
    • Het Berichtenblad
    • Stadsnieuws Tilburg
    • Groot Eindhoven
  • ePapers
  • Adverteren
  • Zoekertjes en Particuliere advertenties
    • Rouw- en familieberichten
    • Technische gegevens
  • Specials
    • Actief Plus
    • Afscheid nemen & Gedenken
    • Bedrijf in Beeld
    • De Boer Op
    • Herfstvakantiekrant
    • Puzzelkrant
    • Vacaturekrant
    • Verenigingskrant
    • Woonkrant
    • Zomerkrant
  • Bezorging
    • Afhaaladressen
    • Bezorgklacht melden
    • Bezorger worden?
  • Contact
  • Vacatures
  • Abonnement Ons Weekblad